Thursday, November 20, 2008

Tips musim cuti


Assalamualaikum wbt kepada semua pengunjung laman Umar Islam, sudah beberapa hari saya tidak mencoretkan sesuatu dilaman ini kerana akhir-akhir ini saya ikut Abah ke Kuala Lumpur. Seronokkkkkk.

Tetapi hari ini alhamdulillah masih diberi sedikit masa oleh Allah SWT untuk kalam ini berbicara. Pertama-tama sekali saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi TAHNIAH kepada semua pelajar yang berjaya dengan mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR yang diumumkan pada 13 November 2008 yang lalu khususnya kepada semua pelajar SK Kuala Penor.

Sepertimana sedia maklum, sekolah telah mula bercuti pada hari ini bagi sessi 2008, dan akan dibuka kembali pada isnin 05 Januari 2009 nanti. Apabila tiba sahaja musim cuti sekolah, sudah pastinya murid-muridlah insan yang paling gembira kerana mereka tidak perlu ke sekolah selama sebulan lebih. Oleh itu, sudah tentu banyak masa terluang bersama ibu bapa, adik-beradik dan saudara mara serta keluarga yang lain.

Oleh itu, ibu bapa hendaklah memainkan peranan penting untuk mengawasi anak-anak mereka agar masa cuti sekolah ini tidak menjadi sia-sia. Ibu bapa juga hendaklah membuat perancangan yang terbaik untuk memastikan masa cuti sekolah ini dapat dimanfaatkan oleh anak-anak mereka sebaik mungkin.

Dengan demikian, di sini terdapat beberapa tips untuk para ibu bapa untuk memudahkan mereka membuat perancangan dan memanfaatkan musim cuti sekolah ini bersama anak-anak. Antaranya ialah :

1.Lakukan aktiviti bercorak keluarga seperti berjalan-jalan, jogging, berkebun, mengajar memasak dan bertukang kayu.
2.Bawa keluarga melancong dalam negeri. Lawatlah temapt-tempat yang menarik di seluruh negara bersama anak-anak. Kalau anda kurang mampu, bawalah anak-anak berkelah ditepi pantai atau taman rekreasi.
3.Bersukan atau bermain bersama anak-anak. Ajar anak-anak permainan tradisional.
4.Menonton bersama anak-anak. Apabila menonton televisyen bersama, bincang dengan anak-anak rancangan yang ditonton serta iklan-iklan yang disiarkan.
5.Makan bersama semua ahli keluarga. Ahli-ahli keluarga berpeluang menjalinkan kemesraan pada waktu makan.
6.Kalau ada perpustakaan awam yang berhampiran anda, bawalah anak-anak ke sana dan tanamkan tabiat membaca
7.Kalau anda mempunyai kemudahan internet di rumah, jelajahlah dunia maklumat bersama anak-anak.
8. Menggalakkan anak-anak mengasah bakat mereka dengan menghadiri kelas tarian, kelas vokal, kelas muzik dan kelas drama
9.Menggalakkan anak-anak menghadiri aktiviti-aktiviti sihat seperti kelas bela diri, sukan dan permainan, kembara dan lawatan

Justeru itu, dengan perkongsian tips dan info ini dapat memberi sedikit manfaat kepada para ibu bapa dalam mengurus runting harian anak-anak mereka di masa cuti sekolah ini. WALLAHU A’LAM…

Apa komentar pembaca ?

Saturday, November 8, 2008

kisah malaikat jibril

Kisah Malaikat Jibril A.S

Malaikat Jibrail a.s. adalah salah satu dari para malaikat yang cantik, besar, kuat dan mempunyai kedudukan yang sangat tinggi di sisi Allah s.w.t. Ia ditugaskan sebagai penyampai wahyu kepada para rasul a.s. Malaikat Jibrail a.s. mempunyai enam ratus sayap, setiap sayapnya menutupi ufuk. Dari sayapnya berjatuhan permata dan yakut yang berwarna warni. Imam Ahmad rah. dengan sanadnya dari Ibn Mas'ud r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Aku melihat Jibrail di Sidratul Muntaha, dia mempunyai enam ratus sayap". Malaikat Jibrail a.s. mampu terbang dalam keadaan yang sangat pantas. Seperti kalau ada orang bertanyakan sesuatu kemusykilan agama kepada Rasulullah s.a.w., belumpun selesai pertanyaan itu, malaikat Jibrail a.s. telah pun sampai dengan jawapan berupa wahyu dari Allah s.w.t. Padahal jarak antara setiap lapisan langit adalah sejauh lima ratus tahun perjalanan.


Ketika Allah s.w.t. memerintahkan malaikat Jibrail a.s. turun untuk memusnahkan kaum nabi Luth a.s., dikatakan malaikat Jibrail a.s mampu mengangkat kesemua tujuh bandar yang didiami oleh 400,000 orang, haiwan, rumah serta bangunan dan kesemuanya hanya dengan menggunakan hujung satu sayapnya sahaja, lalu diangkat hingga ke permukaan langit, sehinggalah para malaikat yang berada di langit dapat mendengar bunyi kokokan ayam dan lolongan anjing yang turut berada dalam bandar-bandar tersebut. Kemudian malaikat Jibrail a.s. membalikkan bandar-bandar tersebut hingga menjadilah bahagian atasnya terlungkup ke bawah.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Jibrail a.s. sentiasa mengharap hendak menjadi manusia kerana tujuh perkara :-

1. sembahyang lima waktu secara berjemaah
2. duduk bersama para ulamak
3. menziariahi orang sakit
4. menghantar jenazah
5. memberi air minum
6. mendamaikan di antara 2 orang yang bermusuh-musuhan
7. memuliakan jiran dan anak-anak yatim

maka bersungguh-sungguhlah kamu dalam perkara tersebut

kisah jibril mencari 7 jenis tanah

Assalamualikum ,

Percaya pada para Malaikat merupakan salah satu dari rukun Islam yang wajib dipercayai oleh umat Islam. Dalam sebuah kuliah tasauf di sebuah masjid yang ana dengar seorang ustaz menceritakan bahawa ketika Allah hendak menciptakan jasad Adam, Allah memerintahkan malaikat Jibril as untuk datang kebumi bagi mengambil tujuh jenis tanah untuk dijadikan jasad Adam.

setelah Jibril tiba di dunia (Bumi) jibril memperkenalkan dirinya sebagai perutusan Allah untuk mengambil tujuh jenis tanah untuk dijadikan Adam iaitu khalifah yang akan mendiami dunia. Maka bertanyalah Dunia mengenai apakah tugas jibril maka jibril memberitahu bahawa beliau ditugaskan untuk menyampai wahyu. Apabila mendengar tugas Jibril itu maka berkatalah dunia bahawa sebelum kedatangan Jibril kepada penduduk dunia, anak keturunan adam itu berada dalam kekufuran maka dunia tidak mengizinkan Jibril mengambil tanah dari dunia.

Maka mengadulah Jibril pada Allah maka Allah mengutuskan pula Mikail as untuk mengambil tujuh jenis tanah tersebut. Hal yang sama terjadi pada Mikail selepas dunia menolak permintaan Mikail dengan alasan tugas mikail yang menurun razeki itu akan menjadikan anak keturunan Adam itu makhluk yang kuat makan dan membuat maksiat hingga lupa pada Allah ( Hakikat kejadian Adam ialah untuk beribadat pada Allah). maka pulanglah Mikail. Maka Allah mengutuskan Malaikat Israfil pula. namun hasrat Israfil juga hampa setelah dunia memberi alasan tugas israfil sebagai peniup sangkakala itu tidak memberi jaminan pada khalifah yang akan mendiami dunia menjadi hamba yang bertakwa.

Kemudiannya Allah mengutuskan Malaikat Izrail untuk datang kedunia. Setelah tiba di dunia, Izrail memberi salam pada dunia. setelah memberitahu dunia bahawa tugasnya sebagai pengambil nyawa anak adam dan seluruh makhluk didunia, dunia pula bertanya selepas mengambil nyawa apakah yang dilakukan seterusnya kepada jasad anak adam itu. Izrail memberitahu bahawa setelah jasad Adam di ambil roh mereka jasad mereka akan dipulangkan semula kepada dunia ( dikebumikan). lantas dunia bertanya apakah jaminan anak keturunan adam itu dijamin sebagai orang yang bertakwa selepas mereka di matikan.... Malaikat Izrail tidak dapat menjawab persoalan itu lantas beliau meminta izin untuk menemui Allah bagi menyampaikan jawapannya. Setelah kembali semula ke dunia Izrail memberitahu bahawa Anak keturunan Adam yang mana mereka sentiasa ingat bahawa mereka akan mati. Allah akan menjadikan ingatan dan persiapan mereka untuk mati itu satu ibadah dan akan diberi petunjuk oleh Allah.

Dengan penerangan itu dunia mengizinkan tujuh jenis tanah di ambil oleh Izrail untuk dijadikan jasad adam. Justeru itu kita dapati apa yang terdapat di dunia ini dengan terdapatnya tujuh benua, tujuh lautan, tujuh hari dalam seminggu, tujuh lapisan langit, tujuh lapisan bumi dsbnya itu. mungkin ada lagi cerita-cerita menarik berhubung para malaikat itu dapat dikongsi bersama agar ianya menjadi petunjuk bagi menambahkanlagi keyakinan kita pada kebesaran Allah

Wassalam.

Friday, November 7, 2008

mengenal nabi muhammad

APAKAH ENGKAU MENGENAL NABIMU? Apakah engkau benar-benar kenal Nabi mu? Iaitu kenal secara lahir dan batinnya, jasmani, maknawi dan rohaninya. Atau engkau hanya kenal secara lahir sahaja, tidak lebih dari itu?! Atau engkau kenal secara rambang sahaja?


Sebenarnya kalau engkau kenallah secara lahir dan batin, jasmani, rohaniahnya peribadi Nabi mu Pasti engkau jatuh hati kepadanya. Engkau akan cinta, engkau akan menyebut selalu namanya Melalui selawat dan ingatan terhadapnya. Engkau akan terasa terhutang budi kepadanya Kerana kedatangannya dan jasanya kepada dunia.


Muhammad Nabi mu S.A.W, Nabi mu Dia seorang manusia istimewa, luar biasa yang tiada taranya. Dia adalah manusia yang paling mulia di sisi Allah Taala. Mari kita bercerita tentangnya secara ringkas agar engkau kenal Nabi mu sendiri siapa dia yang sebenarnya?


Dia adalah Muhammad anak Abdullah, ibunya Aminah. Bangsa Quraisy dari Bani Hasyim. Nasabnya hingga ke Nabi Ibrahim. Dia adalah anak yatim piatu. Seorang anak yang tidak pernah dapat bermanja dengan ibu bapanya seperti orang lain. Dia lahir daripada keluarga yang miskin dan dipelihara pula oleh keluarga yang miskin.


Dia adalah makhluk yang pertama dan utama yang paling dicintai oleh Tuhan iaitu yang diberi nama Nur Muhammad. Dari Nur Muhammadlah seluruh yang ada dicipta dan diwujudkan Syurga, neraka, dunia, akhirat, para malaikat, Arasy, Kursi, Sirath, manusia, jin, haiwan, jamadat dan lain-lainnya. Ertinya kalau bukan kerana Nabi Muhammad S.A.W, yang lain tidak akan diwujudkan. Kalau begitu, rupanya Nabi kita membawa rahmat zahir dan batin kepada semua makhluk Tuhan.


Dia adalah makhluk yang awal wujud nisbah roh, yang akhir nisbah jasad dikalangan para nabi. Dia adalah satu-satunya Nabi yang diisrak dan dimikrajkan.Mukanya laksana bulan purnama kerana cahayanya yang terang. Dia hamba Allah yang paling bertaqwa dan paling takut dengan Tuhan Kerana itulah di dipanggil Habibullah oleh Allah. Ketua seluruh para rasul dan para anbiya. Penghulu seluruh orang yang bertaqwa. Imam seluruh manusia. Syariatnya untuk seluruh jin dan manusia dan penutup seluruh syariat. Orang yang memberi syafaatul-kubra di akhirat dan orang yang pertama masuk syurga. Al-Quran kitab yang diturunkan kepadanya paling lengkap. Merupakan mukjizatnya yang kekal dan paling agung. Tiada siapa yang dapat menirunya.


Dia memiliki ilmu dunia dan akhirat. Sekali pun dia tidak boleh menulis dan membaca. Nabi kita mempunyai akhlak yang paling mulia yang tiada taranya. Bahkan lebih mulia dari para malaikat. Terutamanya kasih sayangnya kepada manusia begitu terserlah Tawadhuknya atau merendah diri, pakaian peribadinya. Kerana itulah dia sanggup duduk, makan, minum, tidur, baring dengan fakir miskin. Menziarahi orang sakit, mengiringi jenazah. Tiada seorang pun melihat mukanya


melainkan jatuh cinta kepadanya. Bahkan macam orang mabuk tidak boleh melupakannya.

Sangat kasih dan simpati dengan fakir miskin, anak-anak yatim dan janda-janda. Pemurahnya laksana angin kencang yang sangat lajunya.
Orang yang bergaul dengannya macam-macam dapat dirasa.

Adakalanya laksana ibu dan ayah . Adakalanya macam kawan yang membela dan setia. Adakalanya dirasakan guru. Adakalanya bagaikan pemimpin. Adakalanya bagaikan ketua tentera. Setiap orang yang semajlis dengannya merasakan dapat layanannya yang memuaskan darinya
Kerana akhlaknya yang tinggi dia dapat pujian daripada Tuhannya. Keberaniannya luar biasa. Dia boleh lalu seorang diri di hadapan musuh-musuhnya. Tidak sedikit pun takut dengan raja-raja. Setiap orang yang meminta tidak pernah dikecewakan sekalipun terpaksa berhutang dengan manusia. Ibadahnya banyak terutama sembahyang hingga bengkak-bengkak kakinya kerana terlalu lama berdiri di hadapan Tuhannya.

Tidak pernah mendoakan musuh-musuhnya dengan kejahatan. Sangat suka meminta maaf dan memberi maaf kepada sesiapa sahaja. Dia membalas kejahatan orang dengan kebaikan Satu perbuatan yang luarbiasa. Tidak pernah menghina, mencaci dan merendah-rendahkan orang lain. Sangat pemalu dan merendah diri. Sangat menerima keuzuran orang. Sangat tahan menerima ujian yang berbagai-bagai keadaan dan bermacam-macambentuknya. Kerana itulah dia dapat menjadi Ketua Ulul Azmi daripada keseluruhan para rasul alaihimussolatuwassalam. Dia suka seseorang kerana Allah dan murka juga kerana Allah. Hatinya begitu jaga, matanya sahaja yang tidur tapi hatinya tidak tidurlemailr. Kerana itulah dia tidur tidak membatalkan wudhuknya.


Di dalam hidupnya 74 kali berlaku peperangan 27 kali dia ikut sama atau ikut serta tapi pelik, tidak pernah dia membunuh musuh-musuhnya walaupun seorang. Anak-anak didikannya itulah dia para Sahabat hingga dia berkata: "Sahabat-sahabatku laksana bintang-bintang di langit, yang mana satu yang dapat kamu ikut, kamu akan petunjuk." "Para ulama umatku laksana para-para nabi bani israil." -jolokan ini tidak didapati oleh umat-umat nabi sebelumnya. Kerana menegakkan kebenaran, pernah dilemparkan dengan najis, dibaling dengan batu hingga berdarah, dibuang daerah selama 3 tahun, dikepung, hendak dibunuh, berhijrah meninggalkan tanah air dan mendapat berbagai-bagai kesusahan dan penderitaan.


Kemuliaannya di sisi Allah Taala begitu ketara dan terserlah Iaitu namanya dikampilkan dengan nama Tuhannya Iaitu di dalam dua kalimah syahadah. Bahkan tidak sah Islam seseorang kalau tidak diucapkan namanya bersama dengan nama Tuhannya. Doa yang hendak dikabulkan, awal akhir kenalah menyebut namanya. Doanya sangat kabul, bahkan siapa yang berdoa bertawassul dengannya lebih diterima doanya. Siapa yang banyak berselawat dengannya diberi syafaat di Akhirat. Siapa yang selalu menyebut namanya diturunkan rahmat dan berkat.
Mukjizat-mukjizatnya yang terlalu banyak menunjukkan kebenarannya. Tertulis di belikatnya khatamun-nubuwah. Peluhnya bak mutiara, wanginya lebih wangi daripada kasturi. Orang tidak dapat menentang matanya kerana kehebatannya yang amat terserlah di wajahnya Terutama musuh-musuhnya, pasti menundukkan pandangannya bila bertembung dengan pandangannya.


Banyak perkara-perkara ghaib yang dibuka oleh Allah Taala kepadanya. Sehinggakan sebahagian perkara-perkara yang belum terjadi seperti peristiwa akhir zaman dapat diceritakan. Terlalu kuat tawakalnya kepada Allah Taala. Hinggakan makanan yang berlebih tidak disimpan di malamnya. Bahkan diberi kepada yang berhak. Apabila dia buang air, tidak ada kesannya selepas membuangnya. Lalat tidak pernah hinggap pada badannya. Kalau dia berpaling, dia berpaling dengan seluruh badannya. Tidak pernah makan seorang diri melainkan berkawan. Tidak pernah mencerca makanan Kalau dia tidak suka, dia tidak makan makanan itu.


Sangat menghormati dan memuliakan tetamunya. Terlalu menjaga hak-hak jirannya sekalipun orang kafir. Terlalu mengutamakan orang lain daripada dirinya sendiri Tidak pernah melaknat sekalipun binatang. Apa yang diperkatakannya ibarat mutiara Kerana itulah sangat mempengaruhi orang yang mendengarnya. Didikan dan pimpinanya sangat berjaya Di antara kesan didikan dan pimpinannya yang telah berlaku yang telah dicatat dalam sejarah : Dapat melahirkan manusia yang sangat mencintai dan menakuti (takutkan)Allah Taala
Bahkan Tuhan menjadi idola mereka. Dapat menyatu-padukan manusia yang berbagai-bagai etnik, puak, kaum, bangsa dan yang berlainan warna kulit, bahasa dan budaya. Bahkan dapat menanamkan kasih-sayang satu sama lain di kalangan manusia. Melahirkan manusia yang begitu taat dan patuh kepada syariat Tuhannya. Berjaya melahirkan manusia yang tinggi akhlak dan moralnya. Mampu menjadikan dunia bersih daripada noda dan dosa. Berjaya menjadikan setiap orang rasa berpuas hati naungan pimpinannya sekalipun yang bukan Islam. Mereka merasakan dia adalah pelindung dan penyelamat kepada seluruh makhluk sekalipun binatang.


Itulah dia Nabi Muhammad Rasulullah SAW Itulah dia Nabi kita, manusia yang luar biasa, yang istimewa yang kejadian dan akhlaknya paling sempurna, tidak ada tandingannya. Baru sedikit sahaja kita menceritakan tentangnya, sudah mengkagumkan kita. Apakah peribadi yang semacam ini kita tidak jatuh hati kepadanya? Apakah manusia ini kita boleh melupakan begitu sahaja? Apakah kita tidak terasa, dia adalah manusia yang terlalu berjasa kepada seluruh manusia? Apakah kita tidak terasa terhutang budi kepadanya? Bahkan patut bersyukur kepadanya sepanjang masa. Bolehkah kita samakan dia dengan pemimpin-pemimpin yang lain di dunia? Jauh panggang dari api, macam langit bumi.


Lantaran itulah, orang yang benar-benar kenal Nabinya bersama Tuhannya,sanggup mati kerananya. Patut sangatlah dia menjadi idola dan ikutan kita Agar kita menjadi satu bangsa yang bertuhan, merdeka, bersatu, berakhlak mulia,bertamadun, berkasih-sayang, bertolong bantu, berharmoni, bermaruah, bersih dari noda dan dosa. Allah dan Akhirat menjadi matlamat hidup kita. ~Abuna

Wednesday, November 5, 2008



Percubaan Mencuri Jasad Rasulullah
Filed under: Kisah Tauladan
Di masa peperangan antara orang Islam dengan orang-orang kafir Kristian yang dikenali dengan perang Salib dan telah berlangsung sekian lama. Kemenangan dan kekalahan silih berganti pada kedua belah pihak.

Umat Islam berjuang dengan habis-habisan menentang musuhnya.



Segala kekuatan dikerahkannya. Kerana pada waktu itulah kesempatan yang paling baik untuk memperolehi syahid di medan perang sebagaimana yang diperolehi para sahabat Rasulullah dalam perjuangan menentang orang kafir yang cuba melenyapkan Islam.

hadith


On the authority of Al-Numan bin Basheer, who said : I heared the messenger of Allah say :

"That which is lawful is plain and that which is unlawful is plain and between the two of them are doubtful matters about which not many people know. Thus he who avoids doubtful matters clears himself in regard to his religion and his honor, but he who falls into doubtful matters falls into that which is unlawful, like the shepherd who pastures around a sanctuary, all but grazing therein. Truly every king has a sanctuary, and truly Allah's sanctuary is His prohibitions. Truly in the body there is a morsel of flesh which, if it be whole, all the body is whole and which, if it be diseased, all of it is diseased. Truly it is the heart.

"narrated by Bukhari and Muslim

Monday, November 3, 2008

pesan untuk pemuda islam


Wahai pemuda muslim, kamu diciptakan di muka bumi ini untuk mewujudkan ketaatan dan pengabdian kepada Allah serta untuk menyerahkan diri sepenuhnya terhadap seluruh keputusan-Nya. Sebagaimana dalam firman-Nya:


"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku." (Adz-Dzariyat 56) Sesungguhnya misi besar yang Allah berikan kepada kamu adalah menjalankan hukum-hukum-Nya di seluruh penjuru dunia dan untuk mengalihkan manusia dari penghambatan terhadap sesamanya serta untuk membebaskan manusia dari alam yang sempit menuju alam bebas merdeka.



Untuk mewujudkan misi tersebut, pemuda muslim harus mempunyai 4 kriteria:


1. Iman yang kuat, yang akan bertambah dengan ketaatan kepada Allah SWT dan rasul-Nya dan menghindari dengan kemaksiyatan kepada-Nya (Al-Hadits)
2. Tekad yang kuat tanpa rasa takut (Al-Ahzab 39)
3. Usaha yang berkesinambungan, tanpa mengenal malas dan jemu
4. Rela berkorban, tidak mengharap apa-apa kecuali 2 alternatif "menang atau mati syahid"



Ketahuilah wahai pemuda muslim, sesungguhnya kader-kader mu'min yang digembleng Rasulullah SAW di Darul Arqam dahulu terdiri dari para pemuda yang teguh. Waktu itu usia Abu Bakar tiga tahun lebih muda dari usia Rasulullah SAW (40 th). Bahkan Umar bin Khatab masih berusia 27 tahun dan Ali Ra. adalah orang yang termuda dari keempat khalifah tersebut. Selain itu juga banyak pemuda lain seperti Abdullah bin Mas'ud, Mush'ab bin Umar, Bilal bin Rabah, dan ratusan pemuda yang lainnya.Ughab bin Nafi yang berdiri di pantai Samudera Atlantik di hujung barat berdo'a kepada Allah SWT, "Demi Rabb Muhammad, sekiranya bukan kerana bentangan samudera ini yang menjadi penghalang, nescaya aku akan serahkan seluruh jiwa raga ini demi meninggikan kalimat-Mu, wahai Rabbku, saksikanlah".



Dari tangan-tangan mujahid-mujahid muda inilah mereka berhasil menaklukkan IMPERIUM SUPER POWER. Mereka juga berhasil melakukan ekspansi ke berbagai negara. Wahai pemuda muslim, tentu kalian sudah pernah mendengar 5 butir semboyan yang sering dilontarkan oleh banyak lidah, yakni:


1. Allah tujuan kami

2. Rasul ikutan kami

3. Al-Qur'an undang-undang dasar kami

4. Jihad jalan kami

5. Syahid di jalan Allah cita-cita tertinggi kami.

Sesungguhnya semboyan-semboyan di atas hanya akan menjadi "GINCU" bibir belaka bila kamu tidak memiliki reaksi apa-apa terhadap semboyan itu. Juga tidak akan dapat mengkristalkannya jika kamu belum berkaca kepada "murid-murid" binaan Rasulullah SAW yang terdiri dari Khulafaurrasyidin, para sahabat, dan orang-orang yang mengikuti jejak-jejak langkah mereka. Sesungguhnya 5 semboyan di ataslah yang dapat menunjukkan indikasi, apakah seseorang itu benar-benar muslim sejati ataupun ia hanyalah seorang muslim yang fasiq, munafiq, zalim, ataupun kafir. Wahai saudara-saudaraku sesama muslim, renungkanlah serta hayatilah makna dari hadits berikut ini:



"Diriwayatkan oleh Abu Khaitsamah Ra. yang ditinggal anaknya pada perang Badar, maka iapun datang menghadap kepada Rasulullah SAW seraya berkata, "Sungguh aku sangat merasa kecewa dalam perang Badar, padahal aku sangat berambisi (untuk mati syahid), sampai-sampai aku mengikutsertakan putraku Khaitsamah dalam pertempuran tersebut. Ternyata ia kena anak panah, dan itulah yang membuatnya syahid.


Semalam aku melihatnya dalam mimpi-mimpiku. Ia tampak datang dengan wajah berseri-seri, seraya berjalan di antara rimbunnya pepohonan surga yang dikelilingi sungai-sungai. Ia berkata kepadaku, "Wahai ayahku, sudilah kiranya ayah menemani kami di dalam surga ini. Sungguh aku benar-benar mendapatkan kebenaran janji Rabbku". Ya Rasulullah, hal itulah yang membuatku merasa rindu untuk menemaninya. Apalagi usiaku sudah semakin lanjut dan tulang-tulangku sudah terasa rapuh, rasanya aku sudah ingin sekali berjumpa dengan Rabbku. Maka sudilah kiranya baginda mendo'akan aku, semoga Allah mengurniakan kepadaku syahadah, sehingga dapatlah aku menemani Khaitsamah di dalam surga". Rasulullah pun mendo'akannya, akhirnya ia menemui syahidnya dalam perang Uhud."


Wahai saudara-saudaraku para pemuda Islam, begitukah gila dan semangat para pemuda bimbingan Rasulullah SAW. Mereka saling berlumba-lumba untuk saling mendapatkan keredhaan tuhannya, Allah SWT walaupun hingga nyawa sebagai taruhannya. Bahkan mereka sendiri yang meminta agar dapat mati dalam membela agama Allah (Islam). Lalu bagaimana dengan kita semua? Apakah Islam yang kita sandang hanyalah di bibir kita saja? Tidakkah kita akan merasa malu kelak apabila kita akan berjumpa dengan Allah SWT, Rasulullah SAW, saudara-saudara mu'min dan muslim yang lain di Yaumul Akhir nanti?



Kita mengaku bahwa kita muslim, namun kita tidak pernah melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Kita tidak pernah meneladani apa-apa yang beliau ajarkan dan mengikuti apa-apa yang mereka lakukan. Bahkan kita menghadap diri dengan membawa sekian banyak dosa kita yang belum pernah bertaubat kepada-Nya.


Wahai diri, insaflah kamu semua, laksanakan semua ibadah yang kamu bisa, karena ibadah bukan hanya solat, zakat, puasa, dan yang sejenisnya saja. Serta jauhilah dan cegahlah semua kebathilan dengan segala kemampuan kamu, kerana kamu mampu melaksanakannya. Masuklah kamu kepada "kelompok-kelompok" yang di dalamnya terdapat orang-orang yang mu'min, orang-orang yang berusaha untuk dapat menerapkan semua aturan-Nya. Kerana dengan begitu, kamu akan terjaga dari kemaksiyatan dan dapat mawas diri daripada-Nya.



Ingatlah! Islam bukanlah agama yang tidak mempunyai musuh, sesungguhnya musuh-musuh Islam sangatlah banyak sekali dan pada saat ini mereka sedang berkuasa di atas bumi ini dan tengah melaksanakan tugas-tugas (rencana jahatnya) terhadap kita semua.


Jadi, dengarlah seruan ini, masuklah kamu dalam agama Islam secara keseluruhan agar Allah selalu meredhai kamu dan mencintai kamu. Masuklah kamu di dalam kelompok-kelompok orang yang berusaha untuk menegakkan agama-Nya di atas bumi ini. Dan semoga Allah SWT melimpahkan segala rahmat, berkah, dan hidayah-Nya kepada kita. Amin……..

pesan nabi untuk pemuda islam

Pesan untuk Pemuda Islam
Pemuda dalam setiap kurun adalah pelopor zamannya….;
Dalam kurun awal Islam kita temukan sosok-sosok muda: Ali bin Abi Tholib (8th), Zubair bin Awwam (8 th), Arqam bin Abil Arqam (11 th), Ja’far bin Abi Tholib (8 th) Shohih Ar Rumy (19 th), Zaid bin Haritsah (20 th) Saad bin Abi Waqash (17 th), Utsman bin Affan (20 th) Umar bin Khotobb (27 yh), Abu Ubaidah bin Jarroh (27 th), Abdurrahman bin Auf (30 th), Abu Bakar Ash Shidiq (37 th)

Sebab dalam jiwa mudalah Allah menyematkan karakter-karakter perubah: Kritis, dinamis, kreatif, inovatif, dan reaktif. Merekalah generasi-generasi penerus [2:132-133,25:74,19:42]; pengganti kaum sebelumnya [5:54,2:143], pembaharu/mujaddid dalam setiap masanya.


Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk;[ Al Kahfi:13]

Rosulullah SAW berpesan:
“Jagalah lima hal sebelum datangnya lima hal: masa mudamu sebelum masa tuamu, kesehatanmu sebelum datang sakitmu, kayamu sebelum datang fakirmu, masa senggangmu sebelum datang masa sibukmu, dan hidupmu sebelum datang matimu” HR Al Hakim.Rosulullah ditanya tentang apa yang akan dibalas dengan pahala atau siksa di hari kiamat, beliau menjawab:” Dia akan ditanya tentang apa yang ia perbuat untuk masa mudanya”. HR TirmidziTentang aktivitas pemuda, Rosulullah SAW bersabda: “ Sebaik-baik pemuda diantara kamu adalah yang mirip/seperti orang dewasa diantara kamu, dan sejelek-jeleknya orang tua diantara kamu adalah yang seperti pemuda diantara kamu” HR Baihaqi

AsySyahid Hasan Al Banna berpesan:“Hendaklah anda selalu mengindahkan dan memperhatikan Allah SWT, selalu ingat akan akhirat dan bersiap-siap unuknya. Tempuhlah semua kelakuan yang dapat menyampaikan anda pada keridhaan Allah dengan tekad dan kesungguhan. Dekatkanlah diri anda kepada-Nya denganmelestarikan ibadat-ibadat sunnat seperti tahajud, shoum tiga hari dalam sebulan, memperbanyak dzikir dalam hati dan ucapan serta membiasakan berdoa dalam segala hal yang diriwayatkan dari Rosulullah SAW”

Asy- Syahid DR Abdullah Azzam berpesan:“Wahai pemuda Islam….Engkau tumbuh dalam desingan peluru-peluru, dentuman meriam, raungan kapal terbang dan deru suara tank. Jagalah diri kalian!Jangan terpengaruh oleh senandung lagu milik orang yang dibuai kenikmatan hidup. Jangan terlena oleh musiknya orang yang bermewah-mewahan dan kasurnya orang yang kekenyangan.”

DR Abdullah Nasihih Ulwan menasihatkan:Ingatlah wahai pemuda muslim…. kalian tidak akan dapat meraih suatu kemenangan bila tanpa dibarengi dengan iman dan taqwa, muroqobah dengan Allah dengan sembunyi atau terang-terangan. Perbaikilah niatmu. Jagalah dirimu dari maksiyat dan dosa. Kuasailah hawa nafsu dan jauhilah dari fitnah kehidupan dunia.

Sebenarnyalah misi Islam itu akan terwujud dengan:

1. Iman yang kuat [ Al Hujurat;15]

2. Keihlasan yang sungguh-sungguh [ Al bayyinah :5]

3. Tekad yang kuat tanpa rasa takut [Al Ahzab :39]

4. Usaha yang berkesinambungan [ At Taubah:105]

Sebuah kisah tatkala Umar RA tidak sabar menanti saat penaklukan Mesir di tangan Muslimin, beliau berkirim surat kepada panglima tertinggi : Amru bin Ash:

“ Amma ba’du. Sungguh aku heran atas kelambatan kalian, padahal kalian sudah bertempur selama dua tahun. Itu semua disebabkan karena kalian terlalu cinta terhadap kesenangan dunia sebagaimana musuh-musuh kalian. Padahal Allah sekali-kali tidak akan menolong suatu kaum sebelum dia membuktikan kesungguhan niatnya. Kepada Sa’ad bin Abi Waqash:Aku berwasiat kepadamu dan kepada setiap tentaramu supaya senantiasa bertaqwa kepada Allah dalam setiap keadaan. Karena Taqwa adalah sebaik-baik bekal dalam menghadapi musuh. Taqwa adalah strategi perang yang paling jitu. Dan aku perintahkan kalian supaya mawas diri dengan ketat dari maksiyat lebih ketat darimawas diri dari musuh kalian, karena dosa pasukan lebih berbahaya daripada serangan musuh.

Kaum muslimin baru mendapat pertolongan-Nya manakala musuh-musuh mereka telah tenggelam dalam kemaksiyatan kepada Allah. Kalau bukan karena itu tentu kekuatan kita tidak ada artinya dalam menghadapi mereka, sebab baikjumlah personil maupun persenjataan kita jauh berbeda darimereka. Nah , kalau kita dan mereka setara dalam maksiyat, maka sudah barang tentu mereka akan lebih unggul dari kita. Wassalam.”

Benar sekali yang dikatakan Umar RA: “ Ummat Islam adalah suatukaum yang dimuliakan Allah dengan Islam. Tetapi bila mencari kemuliaan diluar dari garis yang telah ditentukan-Nya, maka niscaya Dia akan menghinakanya. {HR Al Hakim]Wahai pemuda muslim! Sesungguhnya ummat ini benar-benar mengandalkan kalian. Oleh karenanya mohonlah kepada Allah akan pertolongannya. Insya allah kalian akan unggul. Berjalanlah di atas jalur yang pernah dilalui oleh para Nabi, singsingkan lengan bajukalian dan bangunlah kembali kejayaan Islam. Raihlah kejayaan yang pernah dicapai oleh nenek moyang kalian. Ingatlah didepan kalian hanya ada dua alternatif: menang ataumati syahid!

Dan katakanlah: “Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mu’min akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan”. [At Taubah:105]

Izzatul Islam berpesan dalam nasyidnya:“ Hai mujahid muda, maju kehadapan; Sibakkan penghalang, satukan tujuan. Kibarkan panji Islam dalam satu barisan, bersama berjuang kita junjung keadilan.Jangan bimbang ragu, teruslah melaju; Hapus bayang semu, dilubuk hatimu. Bergerak kedepan bagai gelombang samodera. Lantakkan tirani, runtuhkan angkara murka.Reff:

Majulah wahai mujahid muda; dalam satu cita tegak kebenaran. Singkirkan batas satukan kata. Kebangkitan Islam telah datang! “
Wallahu a’lam.

Teka-Teki Best !!

Soalannye berbunyi...



1. seekor burung sedang terbang lalu terserempak dgn sebuah kapal terbang di udara. Tiba2 burung itu jatuh ke bawah. Kenapa?



2. pokoknya di atas bukit daunnya di dlm air. Apakah dia?



3. dlm banyak2 kenderaan, kenderaan apakah penumpangnya sorang ttp pemandunya ramai?



4. manakah yg lebih tua antara kereta dan motosikal?



5. kalau manusia jadi ikan, apakah yg akan terjadi kpd ikan?



6. Bas Parkmay sedang bergerak ke Seremban dgn membawa sorang datuk, seorang wanita dan seorang pelajar. Tiba di Seremban, siapakan yg turun dulu?



7. ikan apan yg sentiasa sejuk?



8. Amin dan Aminah mendapat anak. Kenapa mereka menamakan anak mereka Afifah ?



9. buah apa yg kita langkah dulu sebelum makan ?



10. dlm banyak2 haiwan, haiwan apa yg x pernah duduk ?



11. lepas satu hilang, satu lagi hilang. Akhirnya tinggal ibu yg malang. Apakah itu?



12. andaikan anda seorang konduktor bas. Bas itu pergi ke satu stesen, 5 org diambil. Di stesen kedua, 2 org turun dan 7 org naik.di stesen ketiga, 3 org turun dan 8 org naik. Soalannya, berapakah umur konduktor bas itu ?



13. apakah tempat ini ? semua memakai uniform dan tidak pernha berkurangan malahan semakin bertambah



14. emak anas ada 5 org anak. Abu, Ali, Ahmad, dan Azizi. Siapakah anak kelima?



15. apakah Negara yg banjir dulu sebelum hujan?



16. apakah solat yg ada 3 tahiyat?



17. apakah solat yg x de tahiyat



18. bagaimana utk naik haji jika x ade duti?



19. apakah tempat yg terkecil di dunia?



20. dlm banyak2 bola, bola apa yg pemainnya hormat?



21. apakah spesies ikan terbesar di dunia?



Jawapannya adalah...



1. burung sedang tutup telinganya

2. daun teh

3. keranda

4. motor sebab ada tongkat

5. ikan jadi banyak sebab manusia x makan

6. meter bas

7. ikan jaket

8. kerana anak itu perempuan

9. buah dam

10. ikan

11. mancis

12. umur anda

13. perkuburan

14. Anas

15. Negara Bahrain

16. solat maghrib masbuk

17. sembahyang mayat

18. main dam haji

19. setapak

20. bola golf

21. spesies jerung sebab paus adalah mamalia

kelebihan al-quraan




Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur'an, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Qur'an." Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya." Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, " Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?"

Maka berkata Al-Qur'an : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari." Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Qur'an itu : "Adakah kamu Al-Qur'an?" Lalu Al-Qur'an mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya. Pada kedua ayanh dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?"

Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Qur'an."_________________

10 amalan yang terbaik

"10 AMALAN YANG TERBALIK"

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makankenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa . Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia. Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaraan agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita. Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat." (Riwayat Bukhari)

suci antara kaki dan muka



Seorang ulamak sedang berada di dalam sebuah kapal terbang untuk ke sebuah negeri.

Apabila tiba waktu solat, dia pun ke tandas untuk berwudhuk. Oleh kerana tandas di dalam kapalterbang terlalu kecil, maka beliau terpaksa membuka pintu tandas itu ketika berwudhu.

Semasa beliau mengangkat salah satu dari kakinya ke tangki (washing basin), seorang pramugari telah ternampak perbuatan ulamak itu dan menegurnya.

Pramugari: (dengan suara dikeraskan..) Tuan tidak boleh memasukkan kaki kedalam tangki tu, sebab ia akan mengotorkan tangki.




Ulamak: (dengan suara lembut dan penuh rendah diri...) Berapa kali saudari mencuci muka saudari dalam satu hari?

Pramugari: (dengan sifat angkuh...) Kebiasaannya sekali atau dua kali dalam sehari.
Ulamak: (dengan sifat bersahaja....) Saya mencuci kaki saya lima kali dalam sehari, bererti kaki saya lebih bersih dari muka saudari